Weinig beweging in het thuisverbruik van groenten en fruit

De Belg gaf in 2015 6% meer geld uit aan fruit en 4,3% meer aan groenten. Dit is het gevolg van hogere prijzen.
Het aangekochte volume zakte met 2,6% voor groenten terwijl er gemiddeld evenveel fruit werd aangekocht als in 2014. Concreet kocht de Belg in 2015 gemiddeld 39 kg verse groenten en 47 kg vers fruit voor thuisverbruik.

De tomaat blijft de meest aangekochte groente, gevolgd door wortelen, ui, witloof en sla. Prei, paprika, champignons, courgettes en bloemkolen vervolledigen de top tien. Hierin zitten overigens geen verschuivingen.

Vermeldenswaard is wel dat onze voorkeuren voor sla veranderd zijn. Voorverpakte gemengde sla en notensla hebben een erg goed jaar achter de rug. Krulsla, eikenbladsla en kropsla boeten in aan populariteit.
Verder tekenen we ook een duidelijke winst op voor peterselie, pastinaak, rode biet, aubergines en radijs.

Wat fruit betreft, blijft de appel de hitlijst aanvoeren. Aardbeien waren vorig jaar duurder en zagen hun achtste plaats in de top tien ingenomen worden door kiwi.
De top tien van fruit is als volgt: appel, banaan, sinaasappel, mandarijn, peer, meloen, druif, kiwi, aardbeien, nectarinen/perziken.
Opvallend was de groeiende aankoop van blauwe bosbessen, braambessen, vijgen en frambozen. Trosbessen en ananas tekenden verlies op.

Dit zijn de belangrijkste conclusies van GfK Belgium dat de aankopen voor thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM.

Download documenten