Close

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring op onze website makkelijker te maken.
Meer informatie

VLAM Pers
  • Persberichten
  • Wie is wie
  • Ontvang persberichten
  • nl
  • en
  • fr
  • de
Pers VLAM

Vlees met het logo Meritus, Certus of BCV, gegarandeerd veilig en streng gecontroleerd.

Nieuwe melkcampagne focust op kracht van melkTuincentra luiden het nieuw plantseizoen in met het Lenteweekend
14.03.2013

Vanaf 18 maart brengt VLAM de kwaliteitslabels Meritus (rundvlees), Certus (varkensvlees) en BCV (kalfsvlees) onder de aandacht. Deze inlandse vleeslabels garanderen de consument een mals en lekker stukje vlees dat volledig traceerbaar en extra gecontroleerd is.

Als kritische consument wil je weten wat je eet. Genieten van een stukje vlees begint met de zekerheid dat de kwaliteit van wat op je bord ligt, gewaarborgd is. Dat kan alleen door een integrale ketenbewaking en integrale kwaliteitszorg, van diervoeder tot eindproduct.

België staat aan de absolute wereldtop wanneer het over traceerbaarheid en voedselveiligheid gaat. Het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen) voert controles uit in veebedrijven en slachthuizen om de voedselveiligheid te garanderen. Zo kan je met een gerust gevoel van je stukje vlees genieten.

Voor inlands rundvlees, varkensvlees en kalfsvlees bestaan kwaliteitslabels. Meritus-rundvlees, Certus-varkensvlees en BCV-kalfsvlees ondergaan extra controles, uitgevoerd door externe onafhankelijke controleorganen, bovenop de wettelijke controles die het FAVV uitvoert. Deze controles worden uitgevoerd bij de verschillende schakels in de keten: de veehouders, de slachthuizen, de uitsnijderijen en de verkooppunten. Voor Certus bijvoorbeeld ging het in 2012 om 3.938 controles, bij Meritus om 3.051 controles.

De kwaliteitslabels Meritus, Certus en BCV hebben bijzondere aandacht voor de kwaliteit van het voeder, het dierenwelzijn en de hygiëne. Die extra aandacht komt de kwaliteit van het vlees ten goede. Immers, een dier dat in optimale omstandigheden wordt gehuisvest, zo weinig mogelijk stress ondervindt en onder strikte hygiënische omstandigheden wordt geslacht en versneden, levert kwaliteitsvol vlees op dat mals en sappig is. Ook de rassenkeuze en leeftijd van de dieren, die streng afgebakend zijn in het lastenboek, hebben een positieve invloed op de vleeskwaliteit. En dat het vlees op Belgische bodem werd geproduceerd en dus maar weinig voedselkilometers heeft afgelegd, is mooi meegenomen.

Meer info over de specifieke kwaliteitslabels en de controles vind je op www.kwaliteitsvlees.be.

VLAM brengt Meritus-rundvlees, Certus-varkensvlees en BCV-kalfsvlees in een gemeenschappelijke campagne onder de aandacht. Van 18 maart tot 7 april loopt een tv-campagne op Eén, Canvas, Vitaya, RTL, Club RTL, LaUne en LaDeux. Daarnaast wordt er samengewerkt met magazines en dagbladen om info te verspreiden over de drie kwaliteitslabels. Deze campagne kan rekenen op Europese steun.

Download documenten

  • loepkwaliteitsvlees.jpg (75.9 Kb)

Contactpersoon

Liliane Driesen
Persvoorlichter en woordvoerder
Tel 02 552 80 32 & 0479 98 99 45
liliane.driesen@vlam.be

Print Terug naar overzicht

Zoek in het archief

Recente persberichten

  • Februari 2019 : Gentse azalea kleurt Gentse horeca

    25.01.2019

  • Minstens 500 activiteiten tijdens Week van de Korte Keten

    15.01.2019

  • Nora Gharib opent gratis Pluktuin met Vlaamse tulpen

    15.01.2019

  • Vis van het Jaar 2019 : wijting

    14.01.2019

  • Openbaargroen-award 2018 voor project De Bilk in Brugge (wijk Sint-Jozef)

    14.12.2018

  • Jaarprogramma VLAM 2019

    11.12.2018

  • Seminarie etnomarketing VLAM

    03.12.2018

  • Samen smaakt een frietje beter

    20.11.2018

  • Viskok van het Jaar 2019 is Michael Vanderhaeghe van Hostellerie Saint Nicolas uit Elverdinge-Ieper

    19.11.2018

  • Wie wordt Viskok van het Jaar 2019?

    07.11.2018

Over ons

VLAM voert promotie voor de producten van de Vlaamse landbouw, tuinbouw en visserij in binnen- en buitenland. VLAM is een privaatrechtelijke organisatie met als opdrachtgever de Vlaamse overheid en werkt in nauw overleg met het bedrijfsleven. De promotie gebeurt grotendeels per product of productgroep, maar VLAM communiceert ook onder het overkoepelende ‘Lekker van bij ons’-concept.

Sitemap

  • Persberichten
  • Wie is wie
  • Ontvang persberichten

Partners


© VLAM vzw | Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing