Bloementapijten tonen exporttroeven Vlaamse begonia

De Vlaamse begoniatelers leveren maar liefst 55% van de wereldproductie aan knolbegonia’s (Begonia tuberosa grandiflora). Om de sterke kwaliteit en het brede kleurenassortiment ervan in de kijker te zetten, realiseren de begoniatelers uit de telersorganisatie AVBS jaarlijks enkele opvallende bloementapijten. Midden augustus gaf de Brusselse Grote Markt de schitterende aftrap en werd deze al voor de 20ste keer opgesmukt met een kleurig tapijt.

Vlaamse begonia’s wereldwijd geliefd
De knolbegoniaproductie in Vlaanderen is geconcentreerd in een 20-tal bedrijven, voornamelijk in de sierteeltregio rond Gent. De teelt beslaat 80 ha en levert jaarlijks 25 miljoen knollen op, goed voor 55% van de wereldproductie.
Vlaamse knolbegonia’s zijn erg geliefd in het buitenland. Dat bevestigen ook de Belgische handelaars die aangeven dat maar liefst 95% van de productie wordt geëxporteerd. De belangrijkste afzetmarkt voor de Vlaamse knolbegonia is het Verenigd Koninkrijk, goed voor een kwart van de totale export. Ook de andere buren Frankrijk (10 à 15%) en Duitsland (5%) zijn stabiele afzetmarkten. Nederland is dan weer vooral een handelsmarkt die voor doorvoer naar verdere markten zorgt en ook Scandinavië toont met een aandeel van bijna 3% zijn interesse in deze Vlaamse specialiteit.
De regio in Centraal- en Oost-Europa (Polen, Roemenië, Oekraïne …) kende een opvallende groei en vertegenwoordigt inmiddels 30% van de export. En ook al kon die groei zich door de situatie in Rusland zich niet verderzetten, de regio blijft wel een sterke handelspartner voor de Vlaamse knolbegonia.
De Vlaamse knolbegonia doet het ook erg goed ver buiten de Europese grenzen. Zo zijn Noord-Amerika en dan vooral de Verenigde Staten en in mindere mate Canada samen goed voor ongeveer 10% van de afzet. Japan is momenteel nog een kleinere markt (<1%), maar biedt wel veel potentieel. De Japanse klanten zijn immers erg enthousiast over het productassortiment dat rijk is aan kleuren en specifieke vormen. Dit was alvast duidelijk uit de talrijke contacten n.a.v. het 20ste bloementapijt in Brussel waar Japan gastland was dit jaar.

Over het Brusselse begoniatapijt
Het 20ste bloementapijt te Brussel stond in het thema van de 150-jarige diplomatieke vriendschap tussen België en Japan. Het ontwerp was een samenwerking tussen de vaste Belgische ontwerper Marc Schautteet en de jonge Japanse gelegenheidsontwerpster Fuji Suzuki die zich liet inspireren door de typisch Japanse voorstellingen van bloemen, vogels, wind en maan.
Het tapijt was 75 m lang en 24 m breed, goed voor een bloemenzee van 1.800 m². Er werden 600.000 bloemen gebruikt: vooral begonia’s, aangevuld met dahlia’s, diverse grassoorten en gekleurde schors. Een honderdtal vrijwilligers met daarbij heel wat telers slaagde erin om het tapijt op 8 uur te realiseren. Het tapijt werd alvast vereeuwigd op www.flowercarpet.be.
De Vlaamse knolbegonia’s die gebruikt worden voor het tapijt zijn groot van bloem en beschikbaar in een breed kleurenpallet. Bovendien blijven ze lang vers dankzij hun grote waterinhoud. Dat maakt hen uitermate geschikt om te verwerken in bloementapijten.

Nog op de agenda
Na het bloementapijt in Brussel mogen ook andere Vlaamse steden een begoniatapijt verwelkomen:
- 26 - 28 augustus in Lochristi, ter ere van het begoniafestival
- 3 - 5 september in Leuven