VLAM present op AGF-beurzen Fruit Attraction Madrid en PMA New Orleans

Eind oktober was het alle hens aan dek voor de promotie van onze aardappelen, groenten en fruit. VLAM nam deel aan Fruit Attraction in Madrid van 18 tot 20 oktober en was met de groente- en fruitsector ook paraat op de Fresh Summit PMA in New Orleans van 20 tot 21 oktober. Het vormde dus een uitdaging voor zowel bezoekers als exposanten om hun tijd te verdelen tussen de twee deels overlappende beurzen.

Fruit Attraction de nieuwe Fruit Logistica?

Fruit Attraction Madrid is een groeiende beurs voor de AGF-sector. Ook op deze negende editie bewees de beurs een vaste waarde geworden te zijn, met een bezoekersaantal van 68.000 professionals. VLAM was er aanwezig met drie aardappelbedrijven en acht groente- en fruitexporteurs.

VLAM-stand groeit samen met de beurs
Fruit Attraction noteerde dit jaar 1500 exposanten uit 34 landen, een groei met 20% ten opzichte van vorig jaar. Ook het aantal bezoekers steeg met 17%, goed voor maar liefst 68.161 professionals uit 110 landen. De beurs heeft zich dus duidelijk op de kaart gezet als een van de belangrijkste events in de groente- en fruitsector. Niet te verwonderen dat ze steeds meer vergeleken wordt met Fruit Logistica.

Fruit Attraction staat al enkele jaren op de agenda van zowel de aardappelsector als de groente- en fruitsector bij VLAM. De groei van de beurs weerspiegelde zich ook in een ruimere VLAM-stand: twee nieuwe exportbedrijven schreven zich in, zodat VLAM ook 27m² extra ruimte voorzag.
Dit jaar werd de VLAM-stand ook ingekleed met een ruimere productpresentatie en konden de exporteurs hun klanten ontmoeten in een eigen standruimte. De gezellige lounge gaf dan weer de kans aan sectorvertegenwoordigers om hun relaties te ontmoeten.
Voor de aardappelsector namen Pomuni, Binst Breeding & Selection en Bart’s Potato Company deel. Vanuit de groente- en fruitsector stonden Boussier, Calsa, DBS Agro, Demargro, Devos Group, Vanco, Vergro en Vervaeke op de VLAM-stand.

Export naar Spanje
De laatste twee jaren kent de Belgische export van vers fruit naar Spanje een stijgende trend. In 2016 bedroeg het geëxporteerde volume zo'n 77.000 ton. In de eerste zeven maanden van 2017 exporteerden we al 45.000 ton. Vooral de gestegen export van peren is opvallend, maar we zien ook gestegen exportvolumes voor appelen.
Ook de export van groenten kent een positieve tendens. 2016 was weliswaar een minder sterk jaar dan 2015, maar in de eerste 7 maanden van 2017 noteren we opnieuw stijgende exportvolumes. Vooral prei, tomaten en kropsla vormen de belangrijkste exportproducten richting Spanje in 2016. De sterk toegenomen export van paddenstoelen zet zich verder in 2017. De volumes voor witloof blijven stabiel.
Volgens Spaanse cijfers is België voor vers fruit de negende leverancier na zuiderse landen zoals Frankrijk, Costa Rica, Italië, Portugal... Voor groenten is België de zesde leverancier na Marokko, Frankrijk, Portugal, Nederland en Peru.
De Belgische export van aardappelen kende in 2016 een recordjaar met de exportvolume van bijna 140.000 ton. Vooral de export van aardappelbereidingen heeft hierin met 90% het grootste aandeel en kent bovendien een sterke stijging doorheen de jaren. Het succes van de aardappelbereidingen op de Spaanse markt zet zich bovendien nog voort met voor de eerste zeven maanden van 2017 reeds hogere volumes dan de vergelijkbare periode in 2016. De export van consumptieaardappelen daarentegen is doorheen de jaren gedaald en bedroeg vorig jaar 12.500 ton.

De volgende editie van Fruit Attraction is gepland van 24 tot 26 oktober.

Amerikanen lusten Belgisch witloof en co

New Orleans vormde 20 en 21 oktober opnieuw het decor van de jaarlijks rondreizende AGF-vakbeurs Fresh Summit PMA in de Verenigde Staten. De beurs verwelkomde bijna 20.000 professionele bezoekers. VLAM was er samen met exportbedrijf Orca en veiling BelOrta aanwezig en trakteerde de bezoekers op verrassende groentehapjes.

Premium quality, perfect taste
De PMA-beurs trok dit jaar weinig Europese exposanten. VLAM stond er vanuit Europa enkel in het gezelschap van Nederland en Italië. De VLAM-stand werd wel helemaal ingekleed in de Europees gecofinancierde campagne ‘Premium quality, perfect taste - Straight from the heart of Europe’. Op de beurs viel alvast de trend naar ecologische producten op, met extra aandacht naar o.a. bio-producten en duurzame verpakkingen.
Witloof is erg geliefd bij de Amerikanen, en het product kreeg dan ook de volle aandacht in de producttentoonstelling op de VLAM-stand: naast de traditionele witloof waren ook miniwitloof en roodloof van de partij en werden verschillende verpakkingsvormen gepresenteerd. Ook de knolselder en opvallende nieuwkomer friseline vormden een aandachtstrekker op de VLAM-stand. Verder stonden ook prei, spruitjes en een breed assortiment paprika’s in de kijker.
Naar goede gewoonte creëerde VLAM tijdens PMA wat extra animo met een degustatie op de stand. Op het menu stonden gewokte spruitjes met spek en balsamico, een pasta met geroosterde paprika, een slaatje met roodloof, witloof en friseline en soep met prei en knolselder. Duidelijk een schot in de roos, want de hapjes vlogen de deur uit!

Witloof trekt export naar VS
De export van verse groenten naar de Verenigde Staten is vrij stabiel. Vooral witloof is er populair, vorig jaar goed voor 71,2% van de totale Belgische groente-export naar de VS. Ook selderij, uien, schorseneren en prei doen het goed in de VS. België exporteert geen vers fruit naar de Verenigde Staten. Mexico is de belangrijkste leverancier op de Amerikaanse markt, zowel voor verse groenten als vers fruit.

De volgende editie van de Fresh Summit PMA vindt plaats in Orlando op 19 en 20 oktober 2018.

Download documenten