Antwerpen, 20 januari. Gratis Pluktuin met Vlaamse tulpen

Ook uitgekeken op die troosteloze winter ? Haal bloemen en planten in huis en je leefwereld ziet er al een stuk vrolijker uit. Om het deugddoend effect van bloemen en planten te onderstrepen organiseert VLAM zijn eerste Pluktuin op het Koningin Astridplein in Antwerpen op zaterdag 20 januari. Tiany Kiriloff van Belmodo is meter van de actie.

Eerste pluktuin in Antwerpen
Kerstbomen, containerbomen, bloembakken, hanging baskets en begoniatapijten. Dat kennen we ondertussen wel in onze steden, maar een Pluktuin ? Nee, dat is nieuw in Vlaanderen.
Een Pluktuin wordt eerst met grote zorg opgebouwd door siertelers om de bloemen/planten vervolgens weg te schenken aan het publiek. Op deze manier brengt de Vlaamse sierbloemensector zijn producten onder de aandacht en stimuleert het Vlaanderen om meer bloemen en planten in huis te halen. En dat het loont, daarover zijn al heel wat wetenschappelijke publicaties verschenen: planten hebben een positief effect op het binnenklimaat én dragen bij tot het welbevinden van mensen. Dat laatste kan zeker tellen in de donkere wintermaanden.

Tulpen in de kijker
De eerste Pluktuin die VLAM samen met de Vlaamse siertelers inricht, is volledig samengesteld uit tulpen. Het betreft 100.000 tulpen, die alle afkomstig zijn van het Vlaamse bedrijf Tuliflor in Wervik.
Christoph Pieters, zaakvoerder van Tuliflor: “Als je tulpen zegt, dan denken we al gauw aan Nederland, maar we hebben in Vlaanderen ook een behoorlijke productie. Wij broeien hoofdzakelijk dikkere bollen in vergelijking met die van onze Nederlandse collega’s. Dit resulteert in zwaardere stengels en grotere bloemen met een langere houdbaarheid.”

Ook andere snijbloemen dan de tulp worden in Vlaanderen geteeld. Pieter Van Oost, secretaris van AVBS, de sierteelt- en groenfederatie: “Vlaanderen telt zo’n 38 snijbloemtelers, goed voor 60 hectare. Snijbloemen worden vooral verhandeld via Brusselse, Nederlandse en Duitse veilingen. Ze zijn bestemd voor België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Groot Brittannië. Een ander deel verloopt rechtstreeks via de retail.”

Tiany Kiriloff van Belmodo, meter van de actie, heeft een boontje voor tulpen en zal de Pluktuin openen. Tiany: "Ik ben al m’n hele leven een grote bloemenliefhebber en heb een voorliefde voor tulpen. Mijn allereerste job in Europa was zelfs tulpenbollen pellen. Als modefanaat vind ik ook dat er een mooie wisselwerking bestaat tussen bloemen en mode. Vandaar dat ik graag meter ben van een actie die bloemen van bij ons in de kijker zet.”

Pluk een tulp
De tulpenplukactie zit als volgt in elkaar:
7 u: Start opbouw van de Pluktuin door Vlaamse siertelers
12 u: Persmoment en gelegenheid tot maken van foto’s vanuit de hoogte
13 u: Opening van de Pluktuin door Tiany Kiriloff, meter van de actie en oprichtster van Belmodo, Koningin Astridplein
13 u: Start tulpenpluk. Elke passant mag onder begeleiding zelf een 15-tal tulpen mét bol plukken en meenemen naar huis.
16.30 u : Sluiting Pluktuin

U bent van harte welkom op de opening van de Pluktuin om 12 uur in de Ketszaal in het Flanders Meeting & Concention Center Antwerp, Koning Astridplein 26, 2018 Antwerpen.

VLAM neemt foto’s van de Pluktuin, die beschikbaar worden gesteld op www.pers.vlam.be.

Zou u graag eens een kijkje nemen in het tulpenbedrijf van Christoph Pieters in Wervik? Dat kan. We organiseren een persrondgang op donderdag 18 januari om 11 u. Gelieve uw aanwezigheid te melden bij Pieter Van Oost (AVBS) vóór 15 januari via pieter.van.oost@avbs.be, tel 09/326.72.13 of 0479/29.42.78.
Het bezoekadres is Tuliflor, Menensesteenweg 290, 8940 Wervik.

Bijgevoegd vindt u een tekst met de kengetallen van de Vlaamse snijbloementeelt en de bedrijfsfiche van Tuliflor.

Download documenten