Close

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring op onze website makkelijker te maken.
Meer informatie

VLAM Pers
  • Persberichten
  • Wie is wie
  • Ontvang persberichten
  • nl
  • en
  • fr
  • de
Pers VLAM

Doe mee aan de Week van de Korte Keten – 26 mei - 3 juni

Belg gaat bewuster om met vlees Zes nieuwe Vlaamse streekproducten erkend voor West-Vlaanderen
09.03.2018

Ontdek de korte keten in Vlaanderen tijdens de Week van de Korte Keten van 26 mei tot 3 juni 2018. Talrijke organisaties en producenten heten je welkom op hun activiteit waarbij ze lokale producten recht van bij de boer in de schijnwerpers plaatsen.
De Week van de Korte Keten is een initiatief van alle Vlaamse provincies in samenwerking met de Vlaamse overheid, VLAM, het Steunpunt Hoeveproducten, de Vereniging van Vlaamse Provincies (VVP) en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG).
Het is de eerste maal dat de Week van de Korte Keten plaatsvindt in heel Vlaanderen

Na het succes van de Week van de Korte Keten in de provincie West-Vlaanderen wordt deze actieweek in 2018 voor het eerst ook uitgerold in héél Vlaanderen.
De initiatiefnemers zijn alle Vlaamse provincies samen met het Departement Landbouw en Visserij, VLAM, de Vereniging van Vlaamse Provincies, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en het Steunpunt Hoeveproducten. De Week van de Korte Keten krijgt de volle ondersteuning van Minister van Landbouw Joke Schauvliege en de provinciale gedeputeerden voor landbouw.

Beleven, ontdekken en proeven in alle provincies
Tijdens de Week van de Korte Keten vinden er tal van activiteiten plaats die je letterlijk dichter bij de producent en zijn producten brengt. Elke producent brengt uiteraard zijn eigen verhaal en speelt zijn eigenheid uit. In Vlaams-Brabant wordt een boerderij omgetoverd tot een smaakhoeve waar je voor de gelegenheid fijn kan dineren. Op de Stadsboerderij van Turnhout wordt een hoevepicknick ingericht en in Beernem proberen ze de langste ketting te vormen van ‘hoeve-ijs-likkende-bezoekers’. De acties zijn trouwens niet beperkt tot hoeves zelf. De buurderijen bijvoorbeeld trekken naar openbare plaatsen in de stad en maken hun opwachting aan gemeentehuizen, bibliotheken en pleinen.
Op zoek naar een activiteit in jouw buurt? Kijk op www.weekvandekorteketen.be.
Minister van Landbouw Joke Schauvliege en de provinciale gedeputeerden voor landbouw trekken de Week van de Korte Keten op gang met een eigen persmoment op een deelnemende hoeve.

Allerlei vormen en gedaantes
Wie korte keten zegt, denkt in de eerste plaats aan hoeveverkoop. En terecht. 87 % Van de uitgaven in de korte keten gebeuren op de hoeve zelf (Bron: GfK Belgium en Insites). Er zijn echter nog heel wat andere vormen van korteketenverkoop. Uit een online bevraging van VLAM uitgevoerd in 2015 worden volgende formules het vaakst genoemd: hoevewinkel, automaat, groentepakket, boerenmarkt en zelfpluktuin.
Toch is dit lijstje zeker niet compleet. Denk bijvoorbeeld aan Community Supported Agriculture (CSA), stadsboerderijen, daktuinen, buurderijen (een lokaal marktje waar de lokale boeren hun buren ontmoeten), hubs (een hub is een centraal laad- en lospunt in een distributienetwerk van waaruit goederen worden verder gestuurd) en voedselteams. Maandelijks komen er nieuwe initiatieven bij en neemt het aanbod in Vlaanderen toe. Vooral de interesse in de meer stedelijke omgeving is een opvallend fenomeen. Momenteel zijn er bijvoorbeeld meer dan 170 voedselteams en 70 buurderijen gespreid over Vlaanderen. Het succes van groenteabonnementen in Vlaanderen spreekt uit de meer dan 10.000 abonnees die wekelijks een pakket met seizoensgroenten kopen. De verschillende vormen van korteketenverkoop staan toegelicht op rechtvanbijdeboer.be. Hier kan je zoeken naar een verkooppunt in je buurt. Met ruim 1700 geregistreerde verkooppunten op de website, mag dit geen probleem zijn.

Aardappel is koploper
Globaal kunnen we stellen dat 1 op 5 Vlaamse gezinnen in de korte keten koopt. Zoals gezegd is de hoeveverkoop daarbij het belangrijkst. En wat koopt men vooral op de hoeve ? Het hoogste aantal kopers op de hoeve vinden we voor aardappelen, daarna volgen groenten en fruit. Op de hoeve koopt men ook vaker producten van biologische oorsprong dan in andere kanalen (Bron: GfK Belgium en Insites).

Waarom kiest 1 op 5 Vlaamse gezinnen voor korte keten ?
Uit een bevraging van consumenten kunnen we de beweegredenen destilleren waarom Vlamingen voor de korte keten kiezen (Bron: Marktmaker 2015, VLAM):
- De kopers ervaren een persoonlijk voordeel : de producten zijn vers, gezond, van goede kwaliteit, hebben een betere smaak, hebben vaak een prijsvoordeel. De consument apprecieert het grote aanbod en het direct contact met de boer. Hij kan hem rechtstreeks vragen stellen over de productiewijze en hij kan het hele verhaal achter de producten ontdekken.
- Ze zijn blij dat ze de lokale economie kunnen steunen.
- Ze kunnen hun ecologische voetafdruk verkleinen (minder transport en minder verpakking).

Betrekken we ook de positie van de boer erbij, dan kunnen we stellen dat er vijf goede redenen zijn om te kiezen voor de korte keten:
o Rechtstreekse relatie met de boer – Je kent de boer persoonlijk
o Beperkt aantal schakels – de afstand die de producten afleggen is beperkt
o Meer zeggenschap voor de boer – Je krijgt een (h)eerlijk product voor een eerlijke prijs
o Lokaal karakter – Door lokaal aan te kopen steun je boeren bij ons
o Het aanbod is uitgebreid en volgt de seizoenen

Download documenten

  • PB-weekvandekorteketen2018-AP.docx (19 Kb)
  • KorteKeten_Banner_1000x2000.jpg (263.1 Kb)

Contactpersoon

Liliane Driesen
Persvoorlichter en woordvoerder
Tel 02 552 80 32 & 0479 98 99 45
liliane.driesen@vlam.be

Print Terug naar overzicht

Zoek in het archief

Recente persberichten

  • Februari 2019 : Gentse azalea kleurt Gentse horeca

    25.01.2019

  • Minstens 500 activiteiten tijdens Week van de Korte Keten

    15.01.2019

  • Nora Gharib opent gratis Pluktuin met Vlaamse tulpen

    15.01.2019

  • Vis van het Jaar 2019 : wijting

    14.01.2019

  • Openbaargroen-award 2018 voor project De Bilk in Brugge (wijk Sint-Jozef)

    14.12.2018

  • Jaarprogramma VLAM 2019

    11.12.2018

  • Seminarie etnomarketing VLAM

    03.12.2018

  • Samen smaakt een frietje beter

    20.11.2018

  • Viskok van het Jaar 2019 is Michael Vanderhaeghe van Hostellerie Saint Nicolas uit Elverdinge-Ieper

    19.11.2018

  • Wie wordt Viskok van het Jaar 2019?

    07.11.2018

Over ons

VLAM voert promotie voor de producten van de Vlaamse landbouw, tuinbouw en visserij in binnen- en buitenland. VLAM is een privaatrechtelijke organisatie met als opdrachtgever de Vlaamse overheid en werkt in nauw overleg met het bedrijfsleven. De promotie gebeurt grotendeels per product of productgroep, maar VLAM communiceert ook onder het overkoepelende ‘Lekker van bij ons’-concept.

Sitemap

  • Persberichten
  • Wie is wie
  • Ontvang persberichten

Partners


© VLAM vzw | Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing