‘Rooted in Craftsmanship together!’: België partnerland van IPM 2019

In zijn lange traditie als trouwe standhouder op IPM krijgt België in 2019 opnieuw de eer om gastland te zijn van deze internationale sierteelthoogmis. Niet enkel de gemeenschappelijke kleuren op de vlag verenigen Duitsland en België. Beide Europese buren kunnen ook terugblikken op een lange sierteelttraditie. Onder het motto ‘Rooted in Craftsmanship together’ wordt het vakmanschap onderstreept, die beide partnerlanden met elkaar verbindt. Naast de openingsceremonie en de exposantenavond zullen de Belgen met talrijke zwart-geel-rode acties bijzondere accenten leggen in Essen.

België, partner van het eerste uur

Al vanaf de eerste editie van IPM in 1982 heeft België vlot de weg naar Essen gevonden, waarbij België zelfs de allereerste buitenlandse standhouder was. Sindsdien is de beurs stevig gegroeid, en ook het aantal Belgische deelnemers nam gestaag toe. Voor de Belgen was het belang van dit internationale ontmoetingsplatform immers snel duidelijk.

Olivier P. Kuhrt, CEO van Messe Essen: „We zijn zeer trots dat België partnerland is van IPM Essen 2019. De Belgische sierteelt presteert erg sterk. Een 70-tal Belgische exposanten tonen hun noviteiten en trends. We willen hen de aandacht schenken die ze verdienen. En waar gaat dat beter dan tijdens IPM Essen, waar jaarlijks de volledige internationale sierteeltsector bij elkaar komt?”

Ook Koen Vanswijgenhoven, regiomanager Duitsland bij VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), gelooft in deze samenwerking en ziet erin een kans om een extra impuls te geven aan de handelsrelaties tussen de Belgische en Duitse sierteeltsector: “België heeft vanuit zijn rol als partnerland van IPM Essen 2019 gekozen voor het motto ‘Rooted in craftsmanship together’. We zullen deze slogan tot leven brengen tijdens de hoogmis in Essen en zo de wortels van onze vriendschappelijke partnerschap versterken.”

Exportkampioen België

Het partnerschap wordt gedragen door VLAM en het AVBS (Algemeen Verbond van de Belgische Sierteelt). Tijdens IPM Essen 2019 pakt de Belgische sector uit met een ruime groepsstand in hal 2. De azalea speelt daarbij een prominente rol. Voor deze sierteeltspecialiteit is België trouwens koploper: 80% van de Europese azalea-productie komt uit Vlaanderen. Jaarlijks worden er 30 miljoen stuks van geëxporteerd. De Gentse azalea was trouwens het allereerste Europese sierteeltproduct dat het Europese BGA-label (Beschermde Geografische Aanduiding) toegekend kreeg.

Ook de Belgische boomkwekerijsector is erg actief op exportvlak. De Belgische boomkwekerijen zijn vertegenwoordigd in de nieuwe hallen 6 en 8. Een demo toont er enkele Buxus-soorten die resistent zijn tegen de schimmel Cylindrocladium. Bovendien deelt het Proefcentrum PCS er nieuwe bevindingen over de bestrijding van de buxusrups.

Forum, recepties en acties op de Belgische stand

Het internationale sierteeltforum zet traditioneel het partnerland in de kijker. België zet in 2019 het thema ‘Duurzaamheid in de sierteelt van de toekomst’ centraal. In het panel zetelen alvast enkele topexperten van de ‘Technopool Sierteelt’. Dit platform werd vanuit de onderzoeksinstituten PCS en ILVO samen met de Universiteit en de Hogeschool van Gent opgericht.

Ook de Belgische stand zelf zal bruisen van activiteit. Als partnerland organiseert België o.a. recepties voor enkele internationale delegaties, zoals bv. de Europese boomkwekerijfederatie ENA.

Download documenten